#585 VZDÁLENOSTI UDÁVANÉ NA CEDULÍCH
Posted: Květen 3rd, 2013 | Author: Attila, Bič Boží | Filed under: Attila Bič Boží | 11 Comments »Při cestování autem po okreskách se vám nejednou stane následující situace. Někam jedete, dejme tomu do Počápel. Cedule jasně hlásí “Počáply 4 km” a šipku doprava, tak zabočíte z hlavní, zatočíte u rybníka, vytáhnete to do mírnýho kopečka, zkrátka ujedete plus mínus kilák, a náhle potkáte ceduli, na který je napsáno “Počáply 5 km”, takže si můžete hlavu ukroutit, jestli za to může nějaký nedokumentovaný použití Einsteinovy teorie relativity, nebo jestli prostě jenom soudruzi, co cedule instalovali, někde udělali chybu.
To ale není to nejhorší. Tuhle jsem vylejzal z metra uprostřed Václaváku a na jezdících schodech jsem si všimnul reklamy na McDonald – podle dvou šipek byl horní mekáč na Václaváku vzdálenej 180 metrů, ten spodní metrů 100. Přišlo mi to divný a taky to divný je: jak si totiž snadno ověříte na mapě, vzdálenost těch dvou mekáčů je asi půl kilometru, tedy skoro dvojnásobek toho, co šipky inzerujou.
Chápu, že se v reklamě mlží. Když někde napíšou, že vařej “nejlepší kafe na světě”, tak holt musí člověk počítat s tim, že “nejlepší” znamená “docela dobrý, nejspíš se ani nepoblejete”, “kafe” znamená “směs kávy, obilnin a možná ještě nějakýho svinstva, jestli včerejší noční šichta nevyčistila mlýnek” a “na světě” znamená “v naší ulici, když nepočítáte tu novou kavárnu naproti, kterou my tady u nás nemáme rádi”. Jasně, slova jdou chápat spoustou různejch způsobů a schopnej kreativec vás přesvědčí, že s “nejlepším kafem na světě” vlastně nelže. Ale jasný, jednoduše ověřitelný údaje, jako je třeba vzdálenost?
Samozřejmě nejde jenom o blbej mekáč, ale o v podstatě jakoukoliv šipku se vzdáleností, která ukazuje k nějakýmu obchodu či restauraci. Já to přitom trochu nechápu: když někde uvidim, že je hospoda pět set metrů timhle směrem a bude kilometr daleko, tak se buď po sedmistech padesáti metrech naseru a na celou reštyku se vykašlu, nebo tam sice nakonec dojdu, ale budu prototyp nasranýho a obtěžujícícho zákazníka.
Samozřejmě nevolám po nějaký regulaci; představa, že by se zřídil státní úřad a rozdával pokuty za to, že firmy takhle lžou o vzdálenostech, je pochopitelně absurdní. Jen prostě tak nějak doufám, že třeba jednou víc lidí pochopí věc, která je prostě jedním z axiómů mýho života. Totiž že bezostyšné lhaní, jejímž primárním účelem je benefit lhoucího, je jedna z největších zmrdovin na světě.