#742 TEXT NEZAROVNANEJ DO BLOKU

Posted: Leden 27th, 2014 | Author: | Filed under: Attila Bič Boží | 33 Comments »

Pro mnohý z vás bude dnešní téma opět nezajímavá banalita. Marginální lapálie. Blbinka, která je pod vaši rozlišovací schopnost. Ale já si prostě nemůžu pomoct: nenávidim nezarovnanej pravej okraj textu. V běžnym životě jsem sice bordelář a chaot, ale jak jde o nějaký písmenka, slova a věty, jsem úzkostlivě pečlivej a nepravidelnost ve mně vyvolává (podle momentálního naladění) těžkou depresi nebo záchvaty nekontrolovatelného vzteku.

Moje nejoblíbenější hračka cca od čtyř do deseti let byl tátův psací stroj, takže rozumim tomu, že když se používalo neproporcionální písmo, zarovnávat do bloku nešlo. Ale dneska, když je na to v každym texťáku jedinej čudlíček, nechápu, proč většina dokumentů, který musim číst, má pravej okraj zubatej jak krokodýl. Já jsem jinak jinak typografickej primitiv, je mi úplně jedno, jestli je to napsaný Courierem nebo Comic Sansem, ale zarovnanej pravej okraj je ta minimální štábní kultura, kterou se snažim dodržovat u každýho textu, kterej někomu posílám. A kdyby to dodržovali i lidi, co posílaj různý texty mně, kvalita mýho života by se zlepšila neuvěřitelnym způsobem.

Možná mě k tomuhle vnímání světa přinutil můj matematickej mozek, spíš ale asi několikaletá práce v PR agentuře. Každý měsíc jsem v ní totiž musel vytvořit několik dokumentů o firmách, které jsem měl na starost, a pak je poslat na desítky e-mailových adres. Brzy jsem ale pochopil, že velké množství adres neznamená, že by ty dokumenty byly pro další chod firem nějak důležité, spíše naopak – a že tedy není důležité, aby ty dokumenty měly nějaký smysl a spojitost s realitou, ale že je primární, aby hezky vypadaly. A dvojhmat Ctrl+A a Ctrl+J se tenkrát stal mojí nejsilnější zbraní.

Chápu, že by mi možná nějakej mladej zdravej perspektivní grafik vysvětlil, že text nezarovnanej do bloku působí dynamičtěji a tudíž se líp hodí do dnešní turbulentní a rozbouřený doby. Ale já jsem stará konzerva a říkám si, že když už starej pašák Gutenberg zvolil u svý Bible text se stejně dlouhejma řádkama, měl pro to nějakej důvod. Mně osobně připadá, že tim důvodem mohla bejt ta nepodstatná drobnost, že takovej text mnohem líp vypadá a díky tomu se i mnohem líp čte.

«
»