Notice: Undefined index: action in /www/1000vecicomeserou.cz/1000vecicomeserou.cz/wp-content/themes/clean-home/functions.php on line 30 1000 věcí, co mě serou » #513 JEDNOVOZOVÝ TRAMVAJE

#513 JEDNOVOZOVÝ TRAMVAJE

Posted: Leden 21st, 2013 | Author: | Filed under: Attila Bič Boží | 9 komentářů »

Pamatuju se, jak jsem byl jako osmiletý šotouš natolik oslněn krásou tramvaje ká té osm dé pět, že jsem do ní v Holešovicích nastoupil a probral se až na konečné na Lehovci, následkem čehož jsem přišel pozdě domů a dostal na prdel. Do tý doby jsem měl totiž možnost spatřit v ulicích pouze dvouvozový tramvaje, dvě klasický tatrovácký té trojky spřažený za sebe.

Až nástup kapitalismu totiž přesvědčil pražský Dopravní podnik k úsporám spočívajícím v tom, že na vybraných linkách jezdí vůz jenom jeden. Bohužel se mi nikdy nepodařilo pochopit, jak se vlastně určuje, na kterých linkách bude jezdit jenom jeden vůz a na kterym zůstanou dva. Asi i proto jsem si dodnes na jednovozový tramvaje nezvyknul a když stojim na zastávce a nějaká taková se blíží, připadám si podvedenej a okradenej.

Jako chápu, že jeden vůz jezdí někde na periferiích ve slumu, Kotěhůlky nebo Červenej vrch nebo tak něco. Ale u nás na Letný jezděj třeba tramvaje číslo pět a šestadvacet, mají stejnou trasu přes centrum, stejnej interval, takže s nima jezdí taky přibližně stejné množství lidí. Zatímco šestadvacítka jezdí pravidelně dvouvozová, takže z Letný na Žižkov se člověk dostane docela civilizovaně, pětka mívá často vůz jedinej, takže jízda s ní svym komfortem připomíná spíš východní Asii než matičku Evropu.

Nejde samozřejmě jenom o to, že se člověk nerad mačká. Pražská integrovaná doprava už mě dávno naučila, že frotér je člověk stejně jako já nebo ty. Blbý ale je, že v zimních měsících považujou bezdomáči i všelijaký jiný vágusové tramvaje za místo, kde se dobře kempí – a když se nějakej takovej aromatickej jedinec vyskytuje ve dvouvozový tramvaji, dá se mu vyhnout. V jednovozovym máte peška.

Asi jediná výhoda, kterou jednovozový tramvaje ve špičce maj, je teda fakt, že na revizora v nich člověk nenarazí. Jednak proto, že šance prodrat se skrz narvanou tramvaj je v takovejch okamžicích v podstatě nulová, jednak proto, že revizoři asi dobře vědí, že nálada v takovejch tramvajích nebejvá úplně pozitivní a je přece zbytečný se handrkovat v tramvaji, když můžou stát na Muzeu na přestupu, kde jim žádnej soudce Lynch nehrozí.

«
»